Het is alweer een tijd geleden dat ik mij nog eens druk heb gemaakt over die hardnekkige hondendrek aan de schoen der samenleving die wij kennen als de reclamewereld. De favoriete truc van de marketinglullo’s is nog altijd dezelfde: creëer een non-probleem en zorg dat de consument denkt dat er eigenlijk iets mis is met hem als hij een bepaald product niet gebruikt. Er loopt nu bv een spotje waarin een man de slaapkamer van zijn zoon schoonmaakt terwijl de kleine ligt te slapen. Om de kleine niet wakker te maken gebruikt hij geen stofzuiger maar het beroemde Swiffer-systeem. De boodschap is: u bent een slechte ouder als u geen Swiffer gebruikt om de kamer van uw kroost schoon te maken. Terwijl de boodschap zou moeten zijn: wacht gewoon zoals iedereen tot de kleine wakker is en gebruik dan de stofzuiger, kalf.
Een of ander schoonmaakmiddel, Ajax geloof ik, doet het iets sluwer, qua verzinnen van een non-probleem. Hun spotje begint met iets van de strekking ‘vroeger moest u een verse emmer water halen telkens als u de dweil had uitgewrongen’...euh...nee, dat moesten wij helemaal niet....Waar halen ze dat vandaan? En dan komt het: er zit kennelijk iets in het product dat - en ik citeer - ‘het vuil naar de bodem van de emmer laat zakken’. Aha! De boodschap is hier: u kunt niet schoonmaken, al heel uw leven lang is uw huis feitelijk een varkensstal, maar dankzij ons product ben u nu gered. Een droog nekschot lijkt me de meest menselijke oplossing voor de lullo die dit heeft bedacht.
En van schoonmaakproducten gesproken. Wat is dat met die kanker Marseille-zeep? Overal zit tegenwoordig Marseille-zeep in. Het blijft nog wachten op de Swiffer met Marseille-zeep, maar alle anderen hebben het al. En het wordt telkens vermeld alsof het om het levenselixir zelve gaat. De nieuwe Bollocks, nu ook met de frisheid van Marseille-zeep! Sinds wanneer weten ze in Marseille trouwens meer van zeep dan ergens anders. Ik ben al in Marseille geweest, het is niet zo dat ze daar allemaal in oogverblindend witte kleren rondlopen. Integendeel, Le Pen is daar erg populair, de bruinhemden zijn er in de meerderheid. (pdw)
maandag, september 13, 2004
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
2 opmerkingen:
Ik woon al anderhalf jaar in het buitenland, en hoor voor het eerst over Marseille zeep. Meteen maar even opgezocht met Google:
"De authentieke Marseille zeep is een 100% natuurlijk product, exclusief gemaakt uit plantaardige oliën zoals de palm tree olie, copra olie en olijfolie zonder enige kleur toevoeging. De zeep moet minimaal 72% uit olie bestaan zoals het stempel op ieder blok zeep aangeeft."
Zie: Marseille Zeep)
Helemaal bovenaan Google staat overigens de bovenstaande post van deze blog, gek genoeg.
Ik moest trouwens als kind zelf mijn kamer stofzuigen.
Een reactie posten