woensdag, mei 04, 2005

Het is leuk werken bij Gaia

GEPOST DOOR: MATADOR MATI

Het citaat van de week lag bestorven in de mond van Michel Vandenbosch, frontman van Gaia en dierenliefhebber par excellence. Gelezen in Humo: "Ik kan geen vleeseters tongzoenen, omdat door hun mond lijken zijn gepasseerd." Dat is niet alleen goor, maar het ruikt ook naar fundamentalisme. Doet me onwillekeurig terugdenken aan die Nederlandse imam die halsstarrig weigerde om Rita Verdonk, Minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie, de hand te schudden. Maar ja, late bekeerlingen ontpoppen zich vaak tot de grootste fanatici. Zie ook Paulus, voordien Saulus en gedreven christenvervolger. En Michel Vandenbosch? Die schuimde in zijn jongere jaren menige steakkermis in zijn Beerselse biotoop af. Met een uitgesproken voorkeur voor bleu. Nu blijkt uit enkele lezersbrieven in Humo dat Gaia het niet zo nauw met de werknemersrechten neemt. Onbetaalde overuren, gedwongen maar onbezoldigd zaterdagwerk, camerabewaking op de werkvloer, een directrice die voortdurend kleinerende e-mailtjes rondstuurt en een schuimbekkende Vandenbosch wanneer het werk niet snel genoeg vordert. Onnodig te zeggen dat het personeelsverloop bij Gaia schrikbarend hoog is. Kortom: wie brengt Michel aan zijn botte verstand dat werknemers ook mensen zijn, dat mensen tot de klasse van warmbloedige zoogdieren behoren en bijgevolg evenveel bescherming en respect verdienen als een dolgedraaide Brugse dolfijn of een getergde koe in Wallonië ?Moeilijkheidsgraad van deze missie: nét iets moeilijker dan Osama Bin Laden tot een bezoekje aan McDonald's overhalen, hem een Big Mac voorschotelen en hem vervolgens een tong met Michel laten draaien.

20 opmerkingen:

Anoniem zei

hmm, is het mogelijk dat dit toch een beetje een persoonlijke afrekening? Want alhoewel ik het eens ben met het standpunt over het tongzoenen, begrijp ik niet wat die werkomstandigheden te maken hebben. Misschien moet je je punt wat duidelijker maken: gaat het hier over 'Michel Vandenbosch van Gaia is een fundamentalist' of 'Michel Vandenbosch is gewoon een slechte mens want hij zuigt bijvoorbeeld zijn werknemers uit'? En dat laatste, van wie weten we dat dan?
Pieter

(ik was even verward over op welke site ik mijn comment had gepost. Omdat ik vermoed dat de discussie voornamelijk hier zal gevoed worden, heb ik 'm hier nog eens gezet)

Anoniem zei

De kop is er af! Gefelicteerd Matador. En Pieter, we weten het uit twee helaas anonieme lezersbrieven uit de Humo. 'Open Venster' zal als alles goed gaat ook ter sprake komen in mijn ingezonden stuk.

Anoniem zei

Ongeveer drie uur bezig en nog steeds geen neverbeendead. Zou hij er dan toch eindelijk geweest zijn? Indien zo. joepi

Anoniem zei

Leuk voor een blog over vleeseters of gelijkwaardig, maar niet echt iets voor op PDW. Ook niet geschreven met die typische swung. Lang verhaal even kort maken. Ik hoop op beter en anders, tot ziens.

Anoniem zei

Lekker stukje, vond ik.

Komt asskicker er ook nog bij?

Anoniem zei

Wie leest er in 's hemelsnaam Humo? Kennelijk de meeste bezoekers hier... op zoek naar een hippe hersenspoeling.

Anoniem zei

Hoi Filip!*
We willen gerust ook Vlaams Belang Magazine lezen hoor, maar daar steekt nooit eens iets bij zoals suikerklontjes of een gratis cd of zo. Dus lezen we gewoon de korte samenvatting op Blokwatch.


*No kidding: Dewinter heeft me ooit eens aangeraden een brief aan hem naar de Humo te sturen - Waarop ik repliceerde: "Wie leest nu nog Humo?" Net iets voor hem dat hij zoiets onthoudt en nu in zijn voordeel gebruikt.

Anoniem zei

Mooi stukje!

dsp

Anoniem zei

Dus omdat ik Humo niet vind te pruimen ben ik meteen een VB-aanhanger? Laat uw hersenen (of wat daar voor door moet gaan) lekker verder spoelen. U bent al lekker op weg. En ik heet niet Filip, maar Thomas. Ik probeer hier weleens in te loggen, maar dat moet dan in het Chinees, of Japans, en dat kan ik niet lezen (dom van mij natuurlijk). Groeten, Thomas

Anoniem zei

Mijn fout, Thomas. Zoals de anecdote onderaan aangaf, deed je reactie mij gewoon fel aan Filip Dewinter denken, door het gebruik van woorden als 'hersenspoeling', die wel negatief zijn, maar geen serieuze in houdelijke kritiek bevatten. Natuurlijk ben je daarom geen VB-aanhanger. Dom van mij. Ik spoel mijn hersenen trouwens meestal met Jupiler - misschien dat het daaraan ligt.

Anoniem zei

Als je per se Humo wil dissen, Thomas, waarom gebruik je dan argumenten die minder hout snijden dan de sympathieke Italiaanse poppenmaker Gepetto sinds hij zijn maandelijkse contributie aan de famiglia een paar keer na elkaar te laat betaalde en kort daarna ongelukkigerwijs met beide handen in een draaiende hakselaar belandde?

'De Humo-lezertjes er allemaal dezelfde politiek correcte mening op nahouden'... Dat is geen feit, maar complete onzin, die, zoals het bij dat soort loze beweringen hoort, met veel aplomb wordt opgegooid, zonder dat er ook maar één morzeltje bewijs voor wordt geleverd. Weinig zin om daar op te reageren, zo stom is het.

Dat je de Humo 'niet vindt te pruimen' is jouw zaak. Ik bedoel, niemand komt hem elke week aan je bed voorlezen, dacht ik. Maar hier een beetje komen blêten over 'de Humo-lezertjes' 'politiek correct' 'hersenspoeling' en blablabla... Alsjeblief zeg. Dat heeft niks te maken met het al of niet goed vinden van Humo. Ik vrees dat het probleem tussen jouw oren zit, daar waar de Jupiler zijn ontsmettende werking blijkbaar nog niet helemaal goed heeft gedaan. Want wat wil je nu eigenlijk bewijzen? Dat Guy Mortier Charles Manson is? Schrijf het naar Uitlaat, jongen. (pdw) is al jaren weg bij Humo.

Trollen als een haatsmurf ( (c)Ingeborg - VMMa, 1995) en zeuren over andermans leesgewoonten lijkt me iets voor iemand die nét iets te veel tijd heeft.

Anoniem zei

Goed dat het inloggen toch gelukt is, trouwens.

Anoniem zei

Dus uit een onduidelijke vertoning leid je iets af dat klaar en duidelijk is? Pfff...

Als 'alle neuzen dezelfde kant op' zouden staan, zouden er in Humo's Pop Poll uitslagen niet bij elke categorie tien namen staan: dan was ééntje telkens genoeg.

De Pop Poll extrapol(l)leren naar heel Humo is een wel erg grote stap.

Bovendien zijn de invullers van Humo's Pop Poll bij lange na niet representatief voor 'de Humo-lezer',
Deze Humo-lezer is die hele Pop Poll in elk geval al vergeten - behalve de cover met Roos van Acker in dat goochelaarspakje dan.

Ten slotte zal het mij eerlijk gezegd een rotzorg zijn. Als, ik noem maar iets, het P-Magazine-publiek volgende week unaniem Véronique Decock tot geilste sierwijf van de eeuw verkiest, ga ik niet beginnen zeiken omdat ìk dat toevallig niet vind, of niet graag P lees. I couldn't be arsed.

Ik ga op je schrijven in, omdat het me ergert dat met grote woorden als 'hersenspoeling' en holle frasen als 'politiek correct' de suggestie wordt gewekt, dat Humo lezen betekent dat je niet in staat bent kritisch of voor jezelf te denken.

Dat is dwaze toogklap van dezelfde aard als 'Alle HLN-lezers zijn dwazekloten en VB-stemmers', iets wat aantoonbaar niet klopt omdat Marc Reynebeau ook HLN leest en geen VB stemt. Zo is het ook met Humo: niet alle lezers van Humo zijn babyboomers die paars stemmen. Niet alle kiezers van Groen! wonen in een OCMW-huis. Niet alle supporters van Frank Vandenbroucke geven hun rottweiler EPO. Enzovoort.
Dat je elke week een Humo koopt, betekent niet dat je het altijd eens bent met elke letter die daar in staat.
Er zijn mensen zat die Humo én Knack en De Morgen en De Standaard en Het Laatste Nieuws lezen - toegegeven, niet allemaal tegelijk, behalve in het geval van Marc Reynebeau. Zijn die dan ook gehersenspoeld?

ps
Ik weet dat de Marc Reynebeau-grap een typisch Humo-cliché is. Maar hier is ze artistiek verantwoord.

Anoniem zei

En dat gemiep over 'fascisme' en 'niet getolereerd worden'... Iemand die het niet met je eens is, en die dat ook zegt, die 'tolereert' je dus niet en is daarom maar een 'fascist'? Dàt is pas politiek correcte zever.

Er mag wel wat zuniger met het woord 'fascisme' omgesprongen worden, ook.
Voor je 't weet, zitten we met Orwelliaanse toestanden.

Anoniem zei

Als alle neuzen in dezelfde richting staan zou dat dan misschien niet willen zeggen dat er een ongelooflijke stank van de andere kant komt?

Anoniem zei

Ik ben niet over fascisme begonnen.
Vanmorgen was ik volgens jou nog Filip Dewinter, en nu ontketen ik Orwelliaanse toestanden.
Maar oké, toegegeven, je hebt een punt, een volgende keer zal ik proberen iets genuanceerder te zijn. (om een of andere reden ben ik weer uitgelogd)
Groeten, Thomas

Anoniem zei

Ik dacht dat er spitante en bijtende satire ging komen waarbij een roedel driftige bevers zou verbleken , zélfs de onderbroeken van zelfmoordenaars !
helaas...

De gastblogger is het er blijkbaar aan gelegen de gedrukte (en door baardman Willy gewikt en gewogen ) maatschappelijke ergernis uit Humo's 'open venster' hier nog eens uit te smeren . Het lijkt me net Star Academy op bloggebied .

Ik bedoel : mag het gotverdomme wat hilarischer zijn ja!?

Anoniem zei

Slappe post. Als het deze kant op gaat met gastbloggers, mag die "(pdw) et al." wat mij betreft snél weer vervangen worden door "(pdw)".

Weet je, Michel Vandenbosch-bashing lijkt bij momenten een nationale sport - het is ook zo gemakkelijk van iemand met een sterke overtuiging fanatisme te verwijten. Maar als ik één ding zeker weet, is dat véél van de negatieve reacties die GAIA krijgt voortkomen uit een soort van defensiemechanisme: bijna iedereen wéét wel dat als hij/zij een beetje meer ethiek en discipline aan de dag zou (kunnen) leggen, hij/zij al lang vegetariër zou zijn.

(En nee, ik ben zelf niet eens een vegetariër.)

Anoniem zei

Slappe post. Als het deze kant op gaat met gastbloggers, mag die "(pdw) et al." wat mij betreft snél weer vervangen worden door "(pdw)".

Weet je, Michel Vandenbosch-bashing lijkt bij momenten een nationale sport - het is ook zo gemakkelijk van iemand met een sterke overtuiging fanatisme te verwijten. Maar als ik één ding zeker weet, is dat véél van de negatieve reacties die GAIA krijgt voortkomen uit een soort van defensiemechanisme: bijna iedereen wéét wel dat als hij/zij een beetje meer ethiek en discipline aan de dag zou (kunnen) leggen, hij/zij al lang vegetariër zou zijn.

(En nee, ik ben zelf niet eens een vegetariër.)

Anoniem zei

Gaan die reacties hier nu over politiek of over het artikel ?