dinsdag, november 29, 2005

LIJST


Het seizoen van goede wil zit er weer aan te komen. Hoog tijd dus voor een lijst met mensen, dingen en verschijnselen die dezer dagen voor mijn humeur doen wat een onhandig gebruikte schaar voor een oogbol kan betekenen.
Om te beginnen: al die Bekende Vlamingen die hun naam lenen aan acties voor het goede doel. Vorige maand nog traden Brigitta Callens en Geert Hoste naar voren op Wereld Donor Dag, om ons allen aan te sporen na onze dood onze organen af te staan. Ik zie niet meteen de link met de problematiek in kwestie, of het moet zijn dat Brigitta al jàren op een talentdonor zit te wachten. Van mij mogen ze na mijn dood overigens alles hebben wat nog dienst kan doen. Good fucking luck to them. Maar ze moeten niet met BV’s komen aanzetten, of met het eeuwige argument: ‘Bij uw overlijden zult u voor anderen het verschil tussen leven en dood betekenen....’. Dat geldt namelijk ook voor iemand die zichzelf in een ambassade opblaast. En als ik Geert Hoste’s milt wil, zal ik ze er wel eigenhandig uitrukken.
Ten tweede: kleine honden. Als het blaft moet het minstens op kniehoogte komen vind ik, anders lijkt het al snel op een waterrat met een lelijke hoest. Als ik ooit nog een hond in huis haal dan zal het een big motherfucker van een Sint-Bernard zijn, een beest zo groot dat wanneer hij zich droog schudt na een verfrissende duik in gindse vijver, er karpers en blieken uit zijn pels vliegen.
Ten derde: de onder jongeren steeds maar weliger tierende tjeverij. Meer en meer jongeren zeggen overtuigd katholiek te zijn. Dat begrijp ik ergens wel, want ik was als snotneus ook behoorlijk onder de indruk van de verhalen in de bijbel. Vooral de bruiloft van Kanaan en de wonderbaarlijke broodvermenigvuldiging vond ik geweldig. Jezus gaf de honderden bruiloftgangers te eten met slechts vijf broden! Vond ik heel indrukwekkend. Tot ik voor de eerste keer ter communie ging en zag hoe ontieglijk klein de porties zijn. Zo kan ik het godverdomme ook.
Zo mogelijk nog erger dan aan religieuze nonsens verslingerde jongeren zijn al die bekende hansworsten die in interviews dingen zeggen als ‘Ik ben niet religieus, maar ik geloof wel dat er ‘iets’ is....’. Dat is hetzelfde als zeggen: ik ben niet geil maar ik heb wel een stijve. Om het met de Dikke in ‘Lost’ te zeggen: snap out of it, dudes!
Ten vierde: ‘Lost’. De meest overgehypete Amerikaanse crap tv-serie waarvan ik desondanks geen enkele aflevering wil missen. ‘Lost’ is het televisie-equivalent van crack: de high is telkens intens maar kort, de afkick is aanzienlijk en de bron waar het betrokken wordt is eerder louche want ‘Lost’ werd naar verluidt met Scientology-geld gefinancierd.
Tenslotte: ‘verbindende’ en ‘de sociale cohesie bevorderende’ televisieprogramma’s die ons met begeleidend pseudo-wetenschappelijk gezwam worden geserveerd. De Vlaamse televisie heeft dezer dagen nogal een beetje de vinger op de pols. Op de pols van 1958 weliswaar. Toen de wereld nog enigszins te bevatten was en de televisie – die ‘ons venster op de wereld’ werd genoemd – vooral de wereld ter hoogte van het contente, rond een vers gebraden speenvarken verzameld Vlaanderen liet zien in ‘Kapitein Zeppos’ of ‘Schipper naast Mathilde’. Toen ‘aan hetzelfde zeel trekken’ daadwerkelijk nog betekenis had, in het licht van den Duitschen bezetter die eigenlijk nog maar recentelijk uit onze contreien was verdwenen. Het is aandoenlijk hoe de televisie anno 2005 die gulden jaren opnieuw wil evoceren middels nogal oubollige en opvallend wereldvreemde programma’s die vertrekken vanuit de postierlijke premisse dat de mens, en de Vlaam in het bijzonder, een sociale en geschikte peer is die stil en ongedwongen alles voor een ander doet. SAM anyone?
Vera Hoorens, hoogleraar sociale psychologie aan de KU Leuven, stelt in De Standaard dat televisie echt wel invloed heeft op het gedrag van de mensen. Juist, maar ook weer niet teveel. In de jaren zestig al antwoordde de Amerikaanse televisielegende Johnny Carson kurkdroog, toen hem werd gevraagd of geweld op televisie soms geen geweld in het echte leven zou kunnen uitlokken: ‘Hmmm....ik weet het niet. Er is veel goeie comedy op tv maar ik kom op straat weinig geestige mensen tegen’. Ook juist.
Mevrouw Hoorens gaat echter verder: ‘Zodra je positieve dingen in de media brengt, zijn er altijd mensen die dat klef vinden. En de meeste mensen zullen zeggen dat het programma geen enkel effect heeft om de eenvoudige reden dat ze de media-effecten ontkennen....’ Aldus verdedigt ze de stelling, als zou het hier wel degelijk gaan om sociologisch relevante media-experimenten die de verzuring in de Vlaamse maatschappij daadwerkelijk een halt zouden kunnen toeroepen. En niet over een slap programma dat mij herinnert aan Pythoneer Terry Jones in ‘Eric The Viking’, in die scene waarin de stad langzaam maar zeker onder water loopt en iedereen de verdrinkingsdood riskeert: ‘this is not happening...’
Haal al die betuttelende tjeverij van mijn tv alstublieft. (pdw)

PS: vergeet niet op Ambiorix te stemmen in De Grootste Belg.

34 opmerkingen:

Anoniem zei

@(pdw)
Verschoning paus, onze wegen hebben mekaar gekruist, ttz uw heilige hoofdweg walste over mijn nederig kruippad. Ik was u op het vorige item nog een onzonde aan het opbiechten, onwetend van uw aanwezigheid boven mij. Ik zal daar voortaan rekening mee houden. U kan er (in potentie) ten alle tijde zijn. Goed om weten, een lesje in nederigheid voor mij. Gelieve mij niet te bannen zoals de H.Bavada mij heden banbliksemde

into Zen & Deng,
Marlon Vanco.

Neverbeendead Religion zei

Ondertussen vraagt pdw aan zijn collegas om de naam van het programma in de vechtvaardige herders te vervangen, ideaal geschikt zijnde om de wolven op afstand te houden en die in schapevacht uit de goede belgische bevolking te halen en ook op afstand te houden terwijl het softe tsjeven klimaat dan ook ideaal wordt aangepakt.
Zet The lonely shepherd van Zamfir nog eens op antwoordde zijn crew.

Neverbeendead Religion zei

De oorlog met de regerende fascisten in belgie en ook de vechtvaardige herder is van de partij.Maar wanneer ze pdw bedreigen en zijn gezin met maximum life of agony is hij ineens ook van de regerende partij.
Daar kunnen wij niets mee aanvangen.Dat is afval dat wij vernietigen met het hoofdafval da day a dawn somewheres in da middle a day minus n plus infinity.
Zo zijn onze joints ook nog steeds veel beter.

Anoniem zei

Pdw., ik moet u feliciteren: een heel bericht zonder referenties aan geslachtsdelen, anale sex of andere lichaamsfuncties in verband met de spijsvertering. U proza gaat er op vooruit! Straks begin ik u voorwaar nog coherent te vinden!

Gratts zei

Beter dan ooit.

Anoniem zei

Uit de losse pols, maar evengoed echt gebeurd: onze Marokkaanse poetsvrouw (op mijn werk) vertelde me daarnet dat zij de volgende keer "VB" gaat stemmen, ze wil zich distanciëren van haar landgenoten-gepeupel (haar eigen woorden, weliswaar in 't Frans), tja, wat zegt een mens daarop?
j'ai essayé, elle n'a pas écouté!

Anoniem zei

Uit de losse pols, maar evengoed echt gebeurd: onze Marokkaanse poetsvrouw (op mijn werk) vertelde me daarnet dat zij de volgende keer "VB" gaat stemmen, ze wil zich distanciëren van haar landgenoten-gepeupel (haar eigen woorden, weliswaar in 't Frans), tja, wat zegt een mens daarop?
j'ai essayé, elle n'a pas écouté!

Anoniem zei

sorry mensen, maar ik zit met de ventielzenuwen, vandaar dat ik dingen in duplo begin te doen, ik slik balg en smeer balsem factor 9/10, maar de dans loopt uit de hand, een witte schort-meisje bet mijn lippen met een kanten slipje.

effe in onderduik!

Neverbeendead Religion zei

Today
De vrtee
Departement fictie
Goes quizing with reality

-De regerende fascisten.Ze waren al voor hun verkozen leiderschap als dusdanig actief.
Maar dat was buiten pdw en Bert Kruismans gerekend.De nieuwe Woodward en Bernstein van Deng.
Ze hadden intensief onderzoek gedaan naar de mission impossible mannetjes van het belang op het veld in antwerpen die piepkleine cameras hadden geinstalleerd in de stemhokjes die de ogen niet registreren.Ze bedreigden hun inwoners met de middeleeuwen als het filmpje een keuze op een andere partij liet zien.
Het Wallergate schandaal werd vakkundig blootgesteld door deze 2 en van de nieuwe Nixon werd niets meer vernomen.
Dan komt nu de vraag, in welk jaar was dat?
-Dat is toch zeker al 4 en een half duizend jaar geleden.Ik denk dat dat ongeveer in 2023 moet geweest zijn, hetzelfde jaar dat in Zaventem het vliegtuig met de toenmalige premier Karel De Gucht door undercover extreem fundamentalisten tot ontploffing gebracht was waarbij de 2 toen ook hadden ontdekt dat er meer achter zat dan wat het nieuws aanvankelijk meldde.
-Dat is een correct antwoord.Dat is zeer indrukwekkend Mark en dat levert 20 punten op.Volgende vraag...

Anoniem zei

@Vanco: je Marokkaanse poetsvrouw denkt dus dat ze de volgende keer mag stemmen? Geen wonder dat ze poetsvrouw is. Als werkvolk-dat-zich-beter-dan-haar-volksgenoten-voelt is ze bij het VB natuurlijk perfect op haar plaats, maar misschien moet iemand haar toch eens vertellen welk 'gepeupel' tien jaar geleden bejaarde oudstrijders in elkaar sloeg op de Ijzerbedevaart, zijn eigen café in brand stak, met een brandbom een mislukte aanslag op zichzelf pleegde of na een zoveelste in een zuiperij ontaard partijcongres met elkaar én met veurbaaipasserende vrouwen en kinderen op de vuist ging.
Als dat allemaal niets verandert, laat haar dan een foto van Marleen Vanden Eynde zien. Benieuwd of ze dan nog zo overtuigd is van haar keuze - een keuze waarop ze natuurlijk het volste recht heeft, de oude Mao-slogan indachtig: "You have the right to remain stupid". Duik ze!

Anoniem zei

@Anonymus

Je hebt over de ganse lijn gelijk kerel, maar vertaal me dat eens in het Frans, veux-tu me faire ce plaisir? Bij het VB gaan ze haar dat wel anders aan het verstand brengen. Oh ja, elle est très belle, maar dat doet uiteraard niet ter zake voor jou. Pour moi c'est une autre paire de manches (steek dat in uw mouw).

Anoniem zei

Uit nieuwsgierigheid,

Waarom wordt (pdw) met paus aangesproken?

Ik vind hem best geestig en zeer ad rem, maar hem daarom paus gaan noemen ...

Ik ben er vrij zeker van dat (pdw), net als de paus, zijn broek moet laten zakken om te gaan kakken. Dat maakt hem dus niet veel anders dan mezelf denk ik.

En als je (pdw) zijn commentaren leest zou je toch moeten opmerken dat hij nogal rechtuit is tegen de mensen. Het zou dan bijzonder hypocriet zijn mocht (pdw) zich beledigd voelen als hij dan eens de wind van voren krijgt.

Als jullie mij nu willen excuseren, ik moet gaan kakken.

Anoniem zei

@sarjarunkkaaja

(pdw) = (paus der webloggers)

staat dat soms ter discussie?

awel dan, ik betuig mij eerbied.

nogal wiedes hé!

ps: ik zou jou ook liever met kardinaal aanspreken dan met die haperende hindoe-naam (mag ik?)

Anoniem zei

@marlon vanco

Ik belet u zeker niet om uw adoratie aan de heer (pdw) te uiten... :-)
Ik was gewoon nieuwsgierig

U mag mij kardinaal noemen, maar sarjarunkkaaja is niet hindoe, maar Fins en het betekend Serial Wanker... zo zie je maar dat alles niet is zoals het lijkt.

Je spreekt het trouwens uit als
Sarja-Roen Kaaja

Anoniem zei

@sarja...

Sorry S-R Kaaja, maar volgens de vigerende vergelijkende tabellen mag ik jou slechts als "vicaris" aan- en toespreken, da's toch ook niet niks hé? Ik ben zeker dat ze daar in Finland, en bij uitbreiding in gans Scandinavië, gebenedijd van gaan opkijken. Al die ijsgekoelde blondines gaan plat voor jou, man, sorry vicaris
(want weet wel: een vicaris legt geen belofte van kuisheid af, tenzij je dat reeds op eigen initiatief had gedaan, nee toch!)

Anoniem zei

@marlon

hehe :-)

't moe nu nog just lukken dat ik dan nog wel een blonde godin uit Noorwegen met "mijn liefste" kan aanspreken.

Maar ijsgekoeld zou ik ze niet noemen, in die barre streken kennen ze maar al te goed de voordelen van lichaamswarmte delen :p

Anoniem zei

@vicaris sarja

dan heb je in de voorlaatste Deng toch ook zitten geillezen op die Scandinavische new wave, met o.m. Six Organs of Admittance en andere teknö-fölki tutti quanti

enfin, verwen ze, die leufigste Nöörse brok van jou (ja, ik ken een paar woordjes assimil-Noorweegs)

Anoniem zei

Enorm genoten voor de verandering. Mensen die niet in God geloven, maar wel in 'iets' zijn wij hier in Nederland 'ietsisten' gaan noemen. Het ietsisme is de snelst groeiende godsdienst van dit moment.

Ik vraag me trouwens ineens af wat er zou gebeuren als alle allochtoonse Belgen op het Vlaams Belang zouden gaan stemmen. Zouden ze dan, als ze aan de macht kwamen, de helft van hun eigen aanhang het land uit gooien?

Anoniem zei

@Max

(sorry gasten da' k hier weer ben)
Wel Max, dat VIP-Marokkaanse meisje dat bij ons poetst, zou inderdaad het gros van haar landgenoten willen terugsturen. Begrijpe wie kan. Op haar poetswerk valt niets aan te merken. Zij is very westers en sexy, maar tegelijkertijd toch een ware moslima. Moeilijk hé.
Ze stond laatst op trouwen, op de vooravond van de bruiloft vertelt verloofde dat hij half-joods is. Holala, dat feestje ging meteen niet door. Zulke problematieken kan ik niet aan, da's meer iets voor de paus en Deng, denk ik.

Anoniem zei

@marlon vanco: als het een mooie vrouw is, is alles haar vergeven. Ik wist niet dat Anissa Temsamani tegenwoordig poetste trouwens. heb je al de test met het muntstukje op de kast gedaan?

Anoniem zei

Ik zou eerlijk gezegd ook wel stemmen op een partij die mij belooft dat ze de helft van de Vlamingen gaat buitensjotten. Probleem met het VB is dat het altijd maar bij beloven blijft.
Nota bene een Waalse vrouw heeft al meer van het programma van het VB gerealiseerd dan de partij die er elk jaar zes miljoen euro voor vangt: als Waalse vrouw moslim worden, emigreren én jezelf opblazen om een eventuele nieuwe immigratie uit te sluiten. Daar kan Dewinter een puntje aan zuigen.

En wie schaft er ondertussen een 'pestbelasting' af, en onderzoekt mogelijkheden om de instroom van buitenlandse werknemers te beperken? De sossen! En wie pleit ondertussen voor een nieuwe golf gastarbeiders? Het VB!

Je hoeft geen Marokkaanse poetsvrouw te zijn om niet meer te kunnen volgen.

Anoniem zei

@Anonysmos

Nee, met een muntstukje heb ik haar nog niet de kast op gejaagd, wel gevraagd of ze een anagrammetje kende op het woord "tukje", ik haar goed liggen, wel wat afgelachen achteraf, ze houdt van een geintje, zolang het maar niet te gortig wordt, wel fijn marsjandies.

Anoniem zei

jeukt

Anoniem zei

LOL de paus der webloggers,zijne nek is nog niet dik genoeg.

Btw,ik hoor niks meer over de grootste belg?Zou hij zijn nederlaag al verteert hebben?Heeft hij weeral een reden bij om nog wat verzuurder te worden.

Anoniem zei

Nee hoor, beste Jürgen/Tanguy. Het zal je verbazen, maar sommige mensen kunnen zelfs het feit dat de hen toegewezen kandidaat in een onnozel tv-spelletje (dat net zo goed onder televisionele tsjeverij valt) het niet gehaald heeft, probleemloos relativeren.

En nu ik toch je wereldbeeld aan het oprekken ben: het woord 'verzuurd' is geen passe-partout. Het heeft een specifieke semantische lading. Als je het te pas en te onpas gebruikt in elke context waarin je iemand graag zou willen afzeiken, maar geen pakkende argumenten of woorden vindt, verliest je taal aan relevantie en inhoud, en zet je jezelf te kijk als een aan taalarmoede lijdende bitterbal met lange tenen maar zonder verbeeldingskracht.

Hoe meer je zelf het woord 'verzuurd' buiten de gepaste context gebruikt, hoe meer je blijk geeft van je eigen negativiteit, intolerantie en onvermogen om de zon in het water te zien schijnen - en laat dat nu net de oorspronkelijke sociologische definitie van 'verzuurd' zijn, een woord dat trouwens niet door de poldernazi's is verzonnen, maar juist wordt gebruikt om het je ne sais quoi dat hun denkkader kenmerkt, aan te duiden.

Zo, denk hier maar een tijdje over na. En niet te snel weer gaan trollen. Wat in 't vat zit, verzuurt niet.

Na 'verzuring' ook 'poldernazi' proberen in te pikken is een zwaktebod voor een volgeling van de man die ooit zei 'Het origineel is beter dan de kopie' (ook maar een slogan die hij ergens had onthouden uit de graduaatsopleiding journalistiek, maar à la).

Anoniem zei

Hehe,veel mooie woorden om niets te zeggen.

Het is nochtans simpel,het zijn jullie die een andere mening willen verbieden,niet wij.Dus wie zijn hier de fascisten dan?

De slogan "als het fascisme ooit terug opduikt in Europa,noemt het zich anti-fascisme" lijkt met de dag aan waarheid te winnen.

En bij gebrek aan argumenten,begin al maar te schelden.:-)

Anoniem zei

@Pol Nazi

Zit (pdw) met een dikke nek? Nee dat hij schuins marsjeert heb ik van horen zeggen, hij hangt scheef van een heersende hernia, maar ja fysiek is H.Hij niet onfeilbaar hé

Anoniem zei

@poldernazi: Argumenten heb ik genoeg hoor, daarom ook dat ik niet met uit hun context gesleurde citaten van Presser moet komen aankakken. Maar als dat de liga is waarin je 't liefste speelt, wil ik er gerust op doorgaan: het VB noemt zichzelf toch zo graag 'de enige echte democratische partij'? Pas dààr je onfeilbare okkazielogica maar eens op toe.

Best mogelijk dat je graag zou willen dat ik scheld, maar de dingen bij naam noemen is net iets anders. Wie het schoentje past, trekke het aan, maar zorg dat je je wensen niet te vaak voor werkelijkheid neemt.

Waar haal je dat 'jullie' (wie zijn 'wij' eigenlijk? De lezers van pdw's blog?) een ander mening willen 'verbieden'? Je moet maar eens wat vaker dit blog lezen. Het vorig bericht bijvoorbeeld: de vrijwillige (niet door een rechtbank opgelegde of afgedwongen) publicatie van een 'recht van antwoord' waarin je voorzitter zich over de mening van pdw beklaagt. Als je je op basis dààrvan geroepen voelt om de lezers van pdw's blog niet alleen loze beschuldigingen naar het hoofd te slingeren, maar ook meermaals voor fascisten te schelden, denk ik niet dat ik diegene ben die om argumenten verlegen zit. Prettige zondag.

Anoniem zei

Niet dat ik het geeuwverwekkende politieke gehakketak hier persé wil onderbreken, maar: Six Organs Of Admittance? Scandinavische newwave? Wat is het verband dan wel tussen de twee, behalve dat ze hier vermeld worden?

Anoniem zei

@ds
sorry, je mikt misschien op mij, waarschijnlijk met reden, ik had de groep wellicht opgepikt uit die Deng waarin gefocust werd op de neo-Scandinavische scène, tja, de zwarte pot met de ketel verward, je verwijt is terecht, ik was niet bij de les, in de war tgv teveel politiek gehakketak, merci voor je rechtzetting, het was ook voor mij een afslachtdag, nu nog alleen de nacht in, wat morgen weer? andere sores, dat zeker. wel een verademing dat je vriendelijk corrigeert, haatmail is de trend.

Anoniem zei

Snap out of it, dude. Het was geen verwijt. Jammer trouwens dat deze blog persé bezoedeld moet worden door bruin tuig met de intellectuele capaciteiten van een zak kastanjes.

Anoniem zei

@marlon vanco & DS & de rest van de mensheid: 'Extras' gisteren gezien? Ik wel en ik hoop van jullie hetzelfde. Ben Stiller en Ricky Gervais leken voor elkaar gemaakt.

Anoniem zei

Extra's was uitstekend idd. En zeggen dat ik Ben Stiller tot voor enkele weken nog haatte. Maar voorlopig moet ik nog bekomen van de uitzonderlijk behangen slaaf die in Rome te zien was.

Anoniem zei

@(pdw)

dag paus, hoe is't jongen, sorry vader, nog last van uw heersende hernia of hebt u hem onder de knie getrapt en met uw zware voetzool vermorzeld, uw banbliksems kennende kan dat een sacraal makkie zijn nietwaar? sterkte heilige man!