maandag, mei 14, 2007

Derren Brown

De Britse mentalist Derren Brown legt iets spectaculairder bloot hoe goedgelovig wij allemaal zijn en hoe makkelijk het is om mensen in het paranormale te doen geloven. Zoals de Amerikaanse toerist uit het geweldige ‘Ruddy Hell it’s Harry & Paul’ (BBC1) zou zeggen: ‘Whadda guy!’



...en hier nog iets veel straffer: hoe erg worden wij door de reclamelullo’s gehypnotiseerd om brol te kopen...en hoe gemakkelijk is het om hen een koekje van eigen deeg te geven.

4 opmerkingen:

tettenman zei

Al de verkiezingsslogan gezien van de bruine rakkers? Die vraagt erom om er Vlaamse VERkracht van te maken. Aan de slag schilders...

Al Qeitel zei

Striking!

Anoniem zei

Beetje makkelijk, hakken op 'reclamelullos'. Als je iets niet wil hebben, koop het dan niet, niemand dwingt je. Reclamelullo's oefenen het oudste beroep ter wereld uit: communiceren. Net als journalisten. Jazeker is het hun Hoger Doel om u brol aan te smeren die u niet nodig heeft, maar maakt dat werkelijk een verschil? Ook een journalist, columnist, tv-maker of recensent doet in de eerste plaats één ding: een boodschap versturen naar een publiek. Net als reclamemakers. Oké, de boodschap verschilt, maar wie heeft terwijl ik even indommelde beslist dat "Koop Keno" als boodschap minderwaardig is aan "De nieuwe U2 is weer een stinker van formaat"? Dat dacht ik al: niemand. En terecht. Als niemand zich Menzo, Deng, De Standaard, Radio 1, Canvas of Humo liet aansmeren, zou het weinig zin hebben om überhaupt aan journalistiek of televisiemakerij te doen, toch?
Ja, ik weet wat Bill Hicks heeft gezegd over "anyone in marketing or advertising". Maar, ga zitten en hou u vast, Bill Hicks is dood, en het is zéér de vraag of u en ik ooit hadden geweten wat hij van "anyone in marketing and advertising" vond als datzelfde duo er niet was geweest om, in de gedaante van Sacred Cow, zijn briljante ideeën te verspreiden.
En als George Carlin reclame wil maken, en Jello Biafra zijn politieke avonturen verkoopt met het argument, "think of the possibilities that will occur when they let people like us design the ads", dan zie ik echt geen reden om de pek en de veren boven te halen voor mensen van lager allooi die hetzelfde willen doen.

Tim zei

(pdw), je vergeet iets bij Derren Brown. Hij is goochelaar en je moet dus opletten met geloven wat je ziet. De truc met de marketingbobo's is niet wat het lijkt. Goochelaars hebben uitstekende middelen/hardware om dit soort voorspellingen te doen. Het gaat helemaal niet om de visuele indrukken die ze onderweg opdoen, dat lijkt alleen maar zo. Meer zeg ik niet, het moet leuk blijven. ;)