zondag, december 23, 2007

11

Geachte mevrouw, beste Ingeborg,
Toen ik in de krant las dat de ticketverkoop voor uw jongste tour de chant maar mondjesmaat verloopt omdat er zogeheten deekshagevers in de zaal zitten en nogal wat mensen daarom aannemen dat het om een meditatieavond gaat, kwam ik eerst niet meer bij van het lachen. Dat komt ervan.

Blijkbaar weet iedereen ondertussen dat u een iéts te ferme slag van de new-agemolen hebt geïncasseerd en dat u alle logica, wetenschappelijke waarheid en nuchter denkvermogen aan de kant hebt gegooid ten faveure van een naïeve zucht naar Oosterse mystiek waarin wollige alterneuterij en paranormale prietpraat centraal staan.

U bent zeker niet de enige. Ook andere bekende Vlaamse vrouwen zoals Geena Lisa, Els De Schepper, Ann Ceurvels en Margareta 'ik praat tegen water' Guidone zijn ervan overtuigd dat er véél meer is tussen hemel en aarde dan - ik noem maar wat - een berg. Het lijkt wel of vooral de vrouwelijke kunne deze middeleeuws aandoende goedgelovigheid omarmt. Ik kan uit het blote hoofd immers maar 1 bekende mannelijke Vlaming opnoemen die ook strijk en zet spirituele kletsica ejaculeert en dat is Paul Codde, dus dat telt niet.

Ik weet het, beste Ingeborg, met spiritualiteit de spot drijven is gemakkelijk. Het zal u verbazen, maar dat is niet mijn betrachting met deze column. Nu ja, niet mijn éérste betrachting. Het lachen verging mij namelijk toen ik uw website bezocht. Wat daar allemaal te lezen staat! Het is nog veel erger dan ik had gedacht. Bijna was ik naar het Light Body Institute in Brugge gereden om u te zeggen: this is utterly ridiculous, snap out of it please! Jazeker: in het Engels. De taal waarin u naar eigen zeggen wel eens, nu ja, denkt wanneer u in Wales dru yoga beoefent.

Waar bemoeit die (pdw) zich eigenlijk mee, zie ik u al vragen want mijn 'derde oog' staat wijd open en het kan liplezen. Wel, het zal u alweer verbazen maar ik heb het goed met u voor. En te oordelen naar uw biografie op de website - 'Geboren als Ingeborg, Thérèse, Marguerite Sergeant. Weegschaal ascendant tweeling. In de numerologie een 11, wat een meesterlijk leven aankondigde... - gelooft u ook in de numerologie, zeg maar het bestuderen van de occulte betekenis van cijfers en hun invloed op het leven van de mens. Daardoor weet ik welhaast zeker dat u mijn advies ter harte zal nemen. Ik ben namelijk het vleesgeworden nummer 11.

Ik pauzeer even om dit tot u te laten doordringen.

U hoeft mij niet op mijn woord te geloven. Ik kan het bewijzen aan de hand van diezelfde sakkerse numerologie, die onlangs weer erg populair is geworden dankzij übercharlatan Uri Geller. Geller wijst namelijk op de grote invloed van het magische cijfer 11 op de dramatische gebeurtenissen in New York van 11 september 2001. Hij beweert letterlijk, en ik citeer, 'dat het getal 11 een toegangspoort is naar de geheimen van het universum'. Geller verwijst daarbij naar die andere grappenmaker Nostradamus - 11 letters! - en beweert dat in de aanslag op de Twin Towers een cryptische, numerologische boodschap aan de mensheid zit verborgen, een boodschap die helemaal draait rond het magisch cijfer elf. Ik geef slechts enkele voorbeelden van Gellers numerologische argumenten:

- De datum: 9/11. 9 +1 +1 = 11

- 11 september is de 254e dag van het jaar. 2 + 5 + 4 = 11

- Het eerste vliegtuig was vlucht nr. 11 van American Airlines, en die had 92 passagiers aan boord. 9 + 2 = 11

- Ten slotte, en dit vind ik de beste, de twee torens vormden samen het cijfer 11.

Welnu, beste Ingeborg, zet u schrap want ik ben geboren op 11 november 1958. Dat is 11/11/1958. We splitsen 1958 in 19 en 58. We trekken zowel bij 19 als bij 58 het kleinste getal af van het grootste. In het geval van 19 geeft dat: 9 min 1 is 8. In het geval van 58 geeft dat: 8 min 5 is 3. En kijk eens aan: 8 plus 3 geeft weer 11. We bekomen dus 11,11,11.

Sterker nog: op 11/11/1969 werd ik 11 jaar oud. En met het getal 1969 doen we hetzelfde als hierboven. In het geval van 19 geeft dat: 9 min 1 is 8. In het geval van 69 geeft dat: 9 min 6 is 3. En jawel: 8 plus 3 geeft weer 11. We bekomen dus 11,11,11,11.

Ik ben onmiskenbaar het mensgeworden cijfer 11, ik ben dus de toegangspoort tot de geheimen van het universum. En in mijn functie als portier van de kosmos kan ik u zeggen: het grootste mysterie van allemaal blijft toch het feit dat er in de 21ste eeuw nog altijd mensen zijn die bereid zijn de grootst mogelijke onzin te geloven, als het maar in een romantisch-esoterisch jasje is gestoken. (pdw)

11 opmerkingen:

Muggenbeet zei

u weet blijkbaar nog niet alles over Ingeborg: Ingeborg slaat de hand aan zichzelf zo'n 11 maal per week en in haar menstruatieperiode gebruikt ze 11 tampons light en 11 tampons heavy.

Unknown zei

Nog iemand uit de entertainmentsector die bij leven mannelijk was en op of naast het podium wel eens een - néén, Paul Codde - boom placht op te zetten over zijn derde oog, het kosmisch bewustzijn en - zo straf rolt zelfs Ingeborg ze niet - zijn ontvoering door ruimtewezens placht op te zetten, is Bill Hicks.

Anoniem zei

Ach, die Ingeborg is gewoon een toffe meid die voor alles openstaat...

Anoniem zei

Een elf of alf is een denkbeeldig wezen uit de Germaanse en Noordse mythologie (Alven) en wordt ook in de Europese folklore beschouwd als een licht- of natuurgeest met bovennatuurlijke krachten. Elfen worden soms ook wel Alvermannen genoemd. In het Oudnoords worden ze álfr genoemd.

Elfen leven doorgaans in bossen, aan rivieren en bronnen maar soms ook ondergronds. Ze worden afgebeeld als kleine jonge mannen en vrouwen met een haast bovennatuurlijke schoonheid. Ze bezitten grote wijsheid. Ze zijn meestal goedaardig en helpen de mens. Vaak worden elven afgebeeld met puntoren en vleugels.

Anoniem zei

Huilen met modern kapitalisme en lachen met new age.
Zoek de 7 verschillen.

Wat is belachelijker, beangstigender, dodelijker: new age of modern kapitalisme? Of laat ik het anders zeggen: wat heeft aanleiding gegeven tot wat?

Een gezellige en warme avond allemaal,

The Beast
(Trippel Six of gewoon 'den trippel' voor de vrienden)


PS: Mevrouw Sergeant, diep geraakt door de zalige stemming dezer dagen heb ik er iets afgedaan voor deze interventie.. 't is 999,9 euro. Stort maar op mijn rekening. Nummer, naam en adres zoals bekend.

Anoniem zei

nu is new age OOk al de schuld van het modern kapitalisme.

Godver. daar gaat mijn chakra nie mee kunnen lachen.

Karel zei

U krijgt nog een wetenschappelijk onderbouwd weerwoord van Ingeborg zelve. Alleen nu even niet want haar aura lekt. U begrijpt dus wel dat dat probleem voorrang heeft

Anoniem zei

Ghosthunter al meegemaakt?

Pieterjan zei

Damn (pdw), je weet toch dat spotten met Ingeborg je slechte karma oplevert!

Anoniem zei

Niet lachen met dingen die je niet begrijpt! Dankzij de herpositionering, feng shui gewijze van mijn keuken vuilbak ben ik nu op mysterieuze wijze genezen van regelmatig terugkerende blauwplekken ter hoogte van mijn scheenbeen! Hallelulja!
Praise the lord for he sent us his only daughter!
In Ingeborg/Gina/Els/Paul ad(BV)infinitum, we trust!

Anoniem zei

En 11 is bovenal het zottengetal, daarom worden veel carnavals op de elfde van de elfde ingeluid, uw verjaardag dus.
Hopelijk is uw nieuwe tv-serie wat beter te pruimen dan Vlimovost, want daar zat echt geen rake carnavalssatire in. (Maar misschien lag het aan de acteurs of de regie en behoor ik waarschijnlijk niet tot uw doelpubliek, want ik heb definitief afgehaakt na een eerste blootstelling.)
Mijn volle waardering voor deze blogpost, dàt is nog eens goed geschreven.