woensdag, november 03, 2004

Dreigbrief

Het lijk van Theo Van Gogh is nog niet helemaal stijf en bij de VRT is de eerste dreiging aan het adres van de 'Wetgevers' al binnen:

'Naar aanleiding v/d moord op Theo Van Gogh hoop ik dat alle "politiek correct denkenden" die een forum krijgen in De Nieuwe Wereld eens 2 keer nadenken als ze nog maar eens 1000000 kiezers beledigen.'

Men hoeft geen kernfysica te hebben gestudeerd om in te zien uit welke hoek dit komt. Op de VRT overweegt men een klacht in te dienen. Dat de afzender - ene Gerd Hofmans - zo stom was om dit in eigen naam via een herkenbaar e-mailadres te sturen (hij zelf zal wel vinden dat dit juist 'moedig' was) maakt het uiteraard een stuk gemakkelijker. We zijn werkelijk omsingeld door idioten. Of het ook gevaarlijke idioten zijn, daar komen we hopelijk nooit achter. (pdw)

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Yup. Van Gogh was nog niet koud, of het gastenboek van VARA's 'Kopspijkers' moest al van het net gehaald worden omdat het stijf stond van de bedreigingen, beschuldigingen en scheldpartijen.

Dit heeft geen bal met verdriet of zelfs maar met van Gogh te maken, maar alles met een stelletje haatsmurfen ((C)Ingeborg, VMMa, 2000) die élke gelegenheid om haat te spuien, aangrijpen.

Behoorlijk ziek vind ik dat. Ironisch ook dat ze de moord op de grootste vuilbek van Nederland aangrijpen om anderen de 'vrije meningsuiting!' te ontzeggen.

Iets anders: wat is er eigenlijk gebeurd met het begrip 'politiek correct'? Ik bedoel, laten we dat begrip eens bekijken. 'Politiek' gooien we, in navolging van dat miljoen kiezers van daarnet, voor het gemak even weg. Blijft over: 'correct'. In mijn Van Dale staat daarbij: 1) zuiver, zonder fouten, niet afwijkend van de gestelde eisen of regels; 2) onberispelijk, netjes en onopvallend; 3) uit moreel oogpunt of met betrekking tot de maatschappelijke omgangsvormen onberispelijk.

Oké, als er iets is dat we de Vlaamse fascisten niet kunnen aanwrijven, is het wel dat ze zuiver, conform de regels van de democratie, onberispelijk, netjes en onopvallend zijn. Ik trap, in tegenstelling tot Rob Verreycken die de huur komt ophalen, ook geen open deur in als ik zeg dat het Blok moreel of in de maatschappelijke omgangsvormen het keurmerk 'onberispelijk' kan dragen.

Maar wanneer en hoe is het begrip 'politiek correct' (de 'politiek' heb ik weer opgevist, zoals het Blok Staf De Clercq) nu in een kwade reuk komen te staan?

Ik snap het nog altijd niet. Vooral omdat ik, conservatief als ik ben, "politiek" definieer als 'verband houdend met de organisatie en het beleid van de maatschappij'.

Dus wordt het begrip "zuiver, zonder fouten, conform de gestelde regels, onberispelijk op vlak van de organisatie en het beleid van de maatschappij" tegenwoordig op meer hoon, haat en onbegrip onthaald dan een met explosieven omgorde Dyab Abou Jahjah aan de toog van dorpskneip "De koppelriem" in Langemark, in 1939 - of in 2004, for that matter.

Dat doet mij er aan denken dat ik danig geschrokken ben van Jahjah's restyling.

Vooral omdat ze overtuigender is dan de cosmetische fatsoenering van de bonsaiführer Dewinter, die niet meer is dan het epileren van zijn neusbrug en het aantrekken van schoenen met steunzolen opdat zijn knokkels niet langer over de grond zouden slepen.

Wat een kaakslag in Vlaanderens aanschijn, als zelfs onze gastarbeiders passen voor de rol die we hen hebben toebedacht - die van fundamentalistiche uitvreters? Ondankbare honden!

Maar ik dwaal af.

Het ging over de orwelliaanse omkering van het begrip 'correct'. Ik snap het nog steeds niet.

Dat Nepal voor de liberalen een 'prille democratie' heette, daar kan ik nog inkomen - ten slotte is het met machinegeweervuur uitroeien van bijna de voltallige koninklijke familie onmiskenbaar een éérste stap in de richting van democratisch bestuur. Of van een chaotische, bloederige burgeroorlog. Of een fascistoide, meedogenloze militaire junta. Enfin, u begrijpt me wel.

Ik wil, om éindelijk weer bij de zaak te komen, een onverwijlde rehabilitering van het begrip 'politiek correct', zij het in een licht gewijzigde versie:

"Politiek correct" hoort voortaan te staan voor niks meer of minder dan 'goed bestuur'. Als u goed kijkt, zal u zien dat daar zelfs semantisch iets voor te zeggen valt.

En goed bestuur, dat houdt behalve het strak houden van uit hun voegen barstende OCMW-boekhoudingen, het strak aanlijnen van brallende zuipschuiten en vechtjassen, zowel in de Overpoort als op de Oude Markt, en het genadeloos desinfecteren en heropvoeden van Tokkies-achtige uitwassen, ongeacht of ze in de Brugsepoort of de voormalige ambassade van de Centraal-Afrikaanse Republiek resideren, behalve 'taking care of business' dus, houdt dat ook in: vermijden dat het democratisch bestel gekaapt wordt door mensen die hun reet vegen aan elementaire beginselen zoals het algemeen enkelvoudig stemrecht, de universele verklaring voor de rechten van de mens en het gelijkheidsbeginsel.

Als één miljoen mensen - en een handjevol politici - niet in staat is om deze simpele denkoefening te maken, is dat nog altijd geen reden om ze de sleutels van de Berlaymont te geven - in tegendeel.

Ik vind de brief aan de Wetgevers eerlijk gezegd ook wat dunnetjes, als doodsbedreiging. Ik hoop dat ze tenminste in een enveloppe stak met poeder, een kogel of een strategisch gelijmd scheermesje in. Zo niet wordt bevestigd wat ik vreesde: Onze 'White Power'-fundamentalisten zijn wàtjes die het zelfs zouden moeten afleggen tegen de nieuwe uitgave van Dyab Abou Jahjah nadat deze twee lavementen met kalmerende kruidenthee en een ayurvedische massage onderging.

Patrick zei

Met 'politieke correctheid' is het zoals met een reserve-onderbroek in het dashboard van je auto: als je ze nodig hebt is het feitelijk al te laat.
Wat de zwaarwichtigheid van de dreigbrief betreft: in de beperking schuilt precies de creepiness. Ik moet al de hele tijd denken aan de film 'Talk Radio' van Oliver Stone.
Overigens knap geschreven, anonymous.

Anoniem zei

Een subtiele bedreiging is beklemmender dan een schuimbekkende woede-aanval. Dat laatste is Basil Fawlty-wise ook veel entertainender.

"Talk radio" heb ik niet gezien. Wel veel geleerd van 'Nixon' en 'Wag the dog'.

Op fora hier en bij onze Noorderburen stikt het van de navelstarende nitwits met te weinig seks en te veel vrije tijd. No biggie, zou Evi Hansen zeggen.

Dont let the bastards grind ya down, pdw.

En mijn complimenten met onderbroekmetafoor.

Anoniem zei

Truth ìs stranger than fiction

Het eerste wat ik dacht toen ik hoorde dat van Gogh was neergeschoten, was: "Net iets voor hem, om met zo'n smakeloze stunt de promotiecampagne voor zijn nieuwe film op gang te, euh, schieten".

Het leek mij allemaal net iets te toevallig: Een man, wiens dagtaak bestaat uit choqueren, relschoppen en af en toe een film afscheiden, en die net een film af heeft over die andere beroepsquerulant Pim Fortuyn, wordt op klaarlichte dag in een Amsterdams stadspark neergeschoten terwijl hij naar zijn werk fietst.

Alleen dat laatste al deed bij mij een waarschuwingslichtje flikkeren. U heeft ondertussen van Goghs ponem en bijhorende postuur vast tot brakenstoe zien verschijnen op het scherm, in uw krant of in die plas kots op uw stoep na dat hengstenbal van eergisteren. Ziet deze man er volgens u uit, als iemand die elke dag fietst? Ziedaar: clou nummer één. Dat de dader daarna wel héél snel werd gevat, voedde mijn argwaan nog meer. Bovendien droeg de motoragent die neergeschoten werd, net die dag een kogelvrij vest.

Zeg mij eerlijk: kent u veel zwaantjes die Axel Daeseleire-gewijs des morgens op hun dienstros plaatsnemen, en zich op het laatste moment bedenken: "Hmmm, als ik vandaag eens mijn kogelvrije gilet zou aantrekken? Het is warm en droog en er is voor zover ik weet geen bende-oorlog aan de gang, dus waarom niet, voor de lol, eens dat zwaar, zweterig onding over mijn kloeke diendersschouders gehesen en er daarna met veel moeite mijn motorjack overheen geritst?" Niet erg waarschijnlijk, geef toe.

Het werd er, terwijl ik het nieuws verder volgde, niet beter op. Een grote groene tent om het lichaam van van Gogh - twee enorme voeten die onder een wit laken uitstaken - aan het zicht te onttrekken, de politie die er geen gras over liet groeien om de bloed- en andere sporen op te ruimen...

Misschien had ik het weekend ervoor niet naar 'Wild things' moeten kijken, waarin de bevallige Neve Campbell de moord op zichzelf enscèneert om daarna op een ongeloofwaardige wijze, via een plot die meer lachwekkende, misselijkmakende en vergezochte bochten neemt dan de Boomerang-roetjsbaan in Bellewaerde, een astronomisch bedrag aan schadevergoeding op te strijken, en met een half dozijn lijken in haar zog de ondergaande zon tegemoet te zeilen - be afraid, Paul Jambers, be very afraid!

En nu snel terug naar het van Gogh-complot (wat wel eens de werktitel voor het volgende Kiekeboe-album zou kunnen zijn, nu ik er over nadenk).

Er was welgeteld één ooggetuige: Een Engelstalige vrouw - had een actrice kunnen zijn - die gek genoeg tot in de details wist te omschrijven hoe de dader er uitzag: zwarte djelabba, zwarte baard, zwarte sportschoenen, bruin vel. Het had er, afgaand op de getuigenis van deze dame, alle schijn van, dat van Gogh was vermoord door een stripfiguur.

Oke, 'gek genoeg' en 'tot in de details' zijn hier nogal rekbaar te interpreteren. Maar toch is het opvallend en symbolisch dat uitgerekend een filmregisseur wordt omgelegd door een wandelend cliché van de éérste orde.

Een cliché dat bovendien, voor een islam-extremist bijzonder vertrouwd bleek met de Nederlandse geplogendheden: Hij was vroeg uit de veren, kende zijn weg in de stad, en besloot zijn meningsverschil op te lossen op de manier waarop dat in Amsterdam de gewoonte is: met een liquidatie in een stadspark bij klaarlichte dag.

Dat het precies 911 dagen na de moord op Pim Fortuyn gebeurde, was bovendien een erg opzichtige knipoog naar Neerlands jongste heilige. En daar bleef het niet bij.

Het - naar later bleek in vlekkeloos Nederlands geschreven - pamflet, waarmee de dader zo attent was zijn motieven toe te lichten (hoe Nederlands alweer!) was met een mes op het lichaam van van Gogh geprikt: een duidelijke verwijzing naar de protestant Maarten Luther, die voor de Nederlandse religie en moraal bijna evenveel betekent als de kroket-uit-de-muur voor de Hollandse keuken.

Ik was dan ook niet verbaasd te horen dat de in Nederland geboren en getogen moordenaar de Marokkaanse én de Nederlandse nationaliteit had.

En nu staat heel Holland op zijn kop en roept iedereen dat iedereen rustig moet blijven, in het bijzonder de imams die het land dreigen te worden uitgeschopt. Nu hebben de ministers van justitie en binnenlandse zaken het éénstemmig over 'een bedreiging van de rechtsorde' en daarmee bedoelen ze gek genoeg niét het feit dat ze de gerechtsonderzoekers onder druk hebben gezet om bewijsmateriaal - het bewuste pamflet - in de pers te gooien, nog voor de advocaat van de verdachte het ding onder ogen heeft gehad.

Deze schending van de scheiding der machten, de rechten van de verdediging en het geheim van het onderzoek (met alle risico op procedurefouten vandien) wordt goedgepraat met het argument dat "het volk het wil".

Wat volgt? Dat de verdachte van een volgende moord ter plekke wordt gelyncht, omdat 'het volk het wil'?

Het Néderlandse volk dan nog, dat zich de laatste maanden aan de wereld heeft getoond als een halfzacht, snotterend, labiel, hysterisch oud wijf met heimwee naar de jaren vijftig én een belabberde muzieksmaak? Als de politiek van zin is, om dàt zootje emotioneel gestoorden voortaan op hun wenken
te bedienen, gaan we nog wat beleven.

Ondertussen wacht ik dus al vier dagen op het moment dat van Gogh, met een kwajongensachtige grijns om de lippen, glimmende pretoogjes en veel gevoel voor drama, als een illusionist uit de groene onderzoekstent tevoorschijn zal komen, en de toegelopen pers - ter plaatse geroepen met het lokkertje van 'nieuwe ontwikkelingen in het onderzoek' doodleuk zal mededelen dat het 'allemaal maar om te lachen was', maar dat hij toch maar mooi 'het probleem vooraan op de agenda heeft gezet', en dat ze 'niet mogen vergeten naar "06/05" te gaan kijken, die binnenkort in Amsterdam in première gaat'.

Waarop hij blijgemoed een sigaret zal opsteken, de gazetten-, boekskes-, radio- en televisiekliek zijn brede rug zal toekeren, en met kwieke tred huiswaarts zal wandelen. Ik hoop alleen dat hij er niet te lang meer mee wacht.


PS De doodsbedreigingen maken ook in Vlaanderen school: Na Paula D'Hondt, de mensen van de Liga voor Mensenrechten en het Centrum-Leman, Kris Merckx, Johan Vandelanotte, de VRT-Wetgevers en een Limburgse burgemeester hebben nu ook een schepen van openbare werken en een bediende op de technische dienst van de gemeente De Haan met de dood bedreigd: een boer voelde zich gegriefd omdat hij door werken zijn grond, gelegen aan de Driftweg, of all places, moeilijker kon bereiken.

It's a sad, sad - and quite short-tempered - planet.

Anoniem zei

Het is eerder gedaan:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jules_Croiset

Patrick zei

Go!, Anonymous, go!! Goeie stuff!

Anoniem zei

De duivel zit in de details: de tent was niet groen maar blauw, Luther woog in Nederland een stuk minder zwaar door dan Calvijn, en de aangeschoten motoragent kan dat kogelvrij vest ook na de noodoproep over de moord hebben, wel, aangeschoten.

Ondertussen is behalve de volledige naam van de doder, ook het adres van zijn ouders in de media gegooid, courtesy of Geenstijl.nl. Hollands meest tegendraadse webloggers bewijzen hiermee alweer dat nomen wel degelijk omen est.

Er is zelfs een link naar een korrelige pasfoto van de man die zichzelf in de bijsluiter van de moord omschreef als de 'glimlachende doder'.

Korrelig of niet, ik zou zijn gezicht willen zien als hij bij zijn eerste douchebeurt in de bajes ontdekt dat hij, in plaats van op veertig gewillig gespreide maagden, kan rekenen op de onverdeelde aandacht van veertien kloek gebouwde celmaten, stuk voor stuk de broek al op de enkels en een nogal verontrustende twinkel in de ogen.

De moordenaar van van Gogh zal na een grondige kennismaking met de tossed salad man dan ook tot dezelfde conclusie komen als u, ik en ieder ander weldenkend mens: dat Allah het schijt heeft aan zijn sorry ass. Zijn glimlach zou tegen dan wel eens de vorm hebben kunnen aangenomen van een pijnlijke grimas, en zijn rectum die van een te ver opgerekt elastiekje uit de hoogdagen van Belgisch Congo.

Ik heb gisteren nog eens de Nederlandse cabaretier Hans Teeuwen tot mij genomen. U kent hem misschien van de hier wonderwel toepasbare catchphrase "...Keihard in de reet geneukt!!!", maar hij heeft ook een heel leuke rant (ik wou dat er een Nederlands woord voor was.. tirade?), enfin, een bijzonder aardige tirade dus, over God en Allah. Die heet ook zo, "God en Allah" bedoel ik, en komt uit zijn show/plaat/dvd "Dat dan weer wel".

Als u Kazaa of een andere datadief op uw computer hebt, probeer dan de zoekterm 'Teeuwen' en de kans is groot dat u het betreffende geluidsfragment vindt.

De integrale tekst (het duurt net geen zes minuten) ga ik hier niet plaatsen, maar iemand die u en ik waarschijnlijk wel goed kennen, wordt er in omschreven als een scheten latende nozem uit Nazareth - en dat is nog maar de eerste halve minuut.

Een andere aardige bijdrage aan de (kogel)vrije meningsuiting is het Nederlandse satirische feel good-programma Kopspijkers. Vooral de muzikale parodieën en het kroeggesprek waarmee de uitzending afsluit, lonen de moeite.

Doe uzelf een lol en kijk naar het origineel, niet naar de VTM-versie.

Die is namelijk, ondanks de onmiskenbare charme van de helemaal uit slaapkamerogen, wangkuiltjes en sterk overdreven dictie samengestelde Jo Depoortere, een aftreksel, zo slap, dat het onlangs uit de zelfhulpgroep voor TV-programma's met potentieproblemen is gegooid wegens 'demotiverend werken'.

Het Nederlandse origineel is ook niet altijd even sterk, maar loont toch nog de moeite om er op zaterdagavond om ongeveer 20.20h, of op maandagavond om 23.07h op Nederland 3 voor af te stemmen. Als dat niet lukt, kunt u de de uitzendingen met Realplayer of de Windows mediaspeler bekijken op http://info.omroep.nl/vara/kopspijkers .

Anoniem zei

Vooruit dan maar, en dank je wel http://www.hansteeuwen.net :

De… aanwezigheid… van… de Here God…Wat is dat?
De aanwezigheid van… de Here God… Christus… Jezus Christus… de Here God, Jezus Christus.. Wat is dat?

Ik kan het niet... Ik kan het niet... Ik kan het niet uitleggen.
Dat is... Dat is iets... Dat is een gevoel... Dat is een gevoel. Je kan het niet... Je kan niet... Christus
Ik kan het niet uitleggen, het is...'t is... doh...
Ik kan niet... Ik kan niet... Ik kan het niet uitleggen, het is een gevoel.
Ik kan niet... Ik kan niet... Ik kan niet...

NOU HOU JE KOP DAN MAN!!!!!

Ik word toch zo gek van dat Christentuig he.
Ohjoh joh, Christenhonden, woehoef.

Nee, de Jezus Christus hè, sorry maar dat was een nozem uit Nazaret.
Verder niks, prima gozer niks aan de hand maar een nozem.
Dan zei die bijvoorbeeld, nou je hebt dan een God, en God heeft alles gemaakt
Het hele universum, de aarde ieder grasprietje allemaal van God, en dan zei hij: ja dat is mijn vader hè. Ja dat is mijn vader heeft dat allemaal gedaan hè.

Het was... Jezus was gewoon een mens en liet ook scheten.
Sorry dat ik het... Ja ik vind het lullig het is een beetje banaal maar het is zo.
Mensen laten scheten... Jezus heeft scheten gelaten!

En dan moet je dat voorstellen hè; Ik benne... Ja ik ben dan de zoon (prffft) vanne... van God dan... zet anders een raam open.

Dat kan toch niet man!

Maar dan ga je met van dat christentuig in discussie en dan;
Hoe weten jullie dat dan zo zeker?
Ja dat staat geschreven.
Maar hoe weten jullie dan dat alles wat geschreven staat waar is??
Ja dat staat ook geschreven.

Dus ik heb altijd als ik met dat tuig in duscussie ga een klein boekje bij me,
daar heb ik ingeschreven "God bestaat niet".

En dan zeggen ze, als ik vraag, hoe weet u dat zo zeker? Dan zeggen ze: Ja dat staat geschreven.
- Oh dat is heel gek, kijk, want hier staat eeeh...


Ik voel me... Ik voel me heel erg verbonden met het joodse volk,
Maar waarom???
Omdat ik joods ben.
En met wie voel je je verbonden???
Met die andere joden.
Maar waarom dan???
Omdat die ook joods zijn.
Maar wat voel je dan???
Een soort verbondenheid, maar waarom dan???
omdat we allemaal joods zijn.
Maar wat is dat dan die verbondeheid???
Ja dat is... Ja ik kan het niet uitleggen... dat is een gevoel….
Maar wat doen jullie dan???
We hebben allerlei tradities.
Oh, ja wat dan???
Nou dan gaan we bijvoorbeeld gezellig met zijn allen allerlei dingen niet eten.
En bij jonge jongetjes, snijden we een stuk van de lul af!

En dan heb je zelfs van die gekken, die hebben van die Bob Marley-achtige dreadlocks, zo'n hoedje op, staan de hele dag tegen een muur te mekkeren.

Ja 't zou leuk zijn dat die muur er een keer genoeg van kreeg he, staan ze zo van; “blablablabla” en dat die muur dan zegt; “Flikker nou eens op man, ik ben ook niet van steen!!!” Hahaa...

Oh man man man man man man man ohjohjoh.

Weet je wat ik ook zo'n ontzettende zak vind ALLAH!!!
Allah, met zijn dikke lul !!!

Dan heb je van die hysterische zandmensen die gaan heel hard zo van ALLAH, ALLAH!!!
Weet je jongen, doe eens rustig, doe eens rustig, het is hier zo heet weet je wel , en dan van ALLAH ALLAH ALLAH njieuw poef (neerstortend vliegtuig -imitatie) ALLAH!!!!

En van die doodsbange zandvrouwtjes met die doeken om hun kop...
Vraagt de cameraploeg; ”Worden jullie onderdrukt?” -“Dat moet ik aan mijn man vragen.”
En Allah vindt alle Nederlandse vrouwen hoeren!
En daar heeft ie volkomen gelijk in!
Maar dan moeten die zandvrouwtjes niet denken, oh dan doe ik snel een doek om mijn kop, ben ik geen hoer meer.
NEE, dan ben je een hoer met een doek om je kop!
Kom op zeg!!

En dan hebben we nog de Hindoes.
De Hindoes staan de hele dag tot hier in het hele gore smerige sloot, echt ontzettend smerig.
Staan ze daar een beetje zo: “Helahowahao”.
Dat doen ze omdat ze anders een kutleven krijgen.
Dus dat leven moet dus nog erger zijn dan de hele dag tot je navel in dampend rioolwater staan.
En dan staan ze zo: “Helahowaheo, helahowaheo”.
En dan zeg je vanne: “He kom daar nou eens uit, nee nou is het mooi geweest, kom, eruit, hup, nee hup, eruit, douchen kom op!
Nee, ik blijf hier, nee ik blijf hier, hooo shit, een koe, ooooh koe ooooh koe!

En dan zeggen ze tegen mij: nee dat zijn de religies van die mensen, dat zijn de tradities van die mensen,
dat is de manier van leven voor die mensen , dat is de cultuur van die mensen, daar moet je respect voor hebben.

Heb ik geen respect voor, k vind het sukkels, sorry.

Weet je waar ik respect voor heb? Hells Angels!
Wat is er nou op tegen dat een paar bonkige leernichten mekaar een beetje aftrekken in een blokhut? Is dat zo erg?

Wat wel raar is: als iemand zegt dat ze crimineel zijn dan komen ze langs, slaan ze je op je bek en bedreigen je. Dat is hetzelfde als dat je iemand zegt dat hij een loodgieter is, en dan komt ie langs, repareert ie je verwarming en dan zegt ie; “Als je dat nou nog een keer zegt kom ik terug en maak ik die kraan ook nog he!”

Kan toch niet man..